6 mei 2014 – Board Room Zorg

Inzet ICT in zorgsector is beperkt strategisch

Het EY/BoardRoom ZORG-onderzoek naar de strategische inzet van ICT en 'patient centric networks' is afgerond. Ongeveer de helft van de respondenten ziet een duidelijke relatie tussen ICT-uitgaven en de toegevoegde waarde voor de organisatie. Maar slechts een vijfde vindt dat de ICT-organisatie invulling geeft aan de strategische visie van de instelling. Verdere analyse en verdieping van alle onderzoeksuitkomsten volgen op het bijbehorende middagsymposium van 10 juni in Amsterdam.

De uitkomsten van het zojuist afgesloten online onderzoek naar de strategische inzet van ICT en 'patient centric networks' in de Nederlandse bieden opvallende cijfers. Want waar slechts 20 procent van de responderende zorgprofessionals vindt dat de ICT-organisatie invulling geeft aan de visie van de organisatie, ligt dat percentage op 55 procent als dezelfde vraag wordt gesteld aan beleidsmakers en bestuurders. Zij kijken dus aanzienlijk positiever naar hun eigen strategische ICT-koers. Interessant om straks bij het symposium op zoek te gaan naar de oorzaak van deze bias in de perceptie van het bestuur en het beleid. Naast enkele identificerende vragen over de respondent en zijn/haar organisatie ging het onderzoek van EY/BoardRoom ZORG in op:

  1. Kenmerken van ICT in de organisatie.
  2. Ondersteuning door ICT van het primaire proces.
  3. Samenwerking met andere zorgorganisaties.
  4. Aspecten van kostenreductie door inzet van ICT.

Bespreking uitkomsten

Uiteraard komen deze vier onderzoekselementen op 10 juni uitgebreid aan bod bij de bespreking van de uitkomsten. Vooral de kwestie van samenwerking met andere zorgorganisaties en de rol van ICT daarbij zal ruim aandacht krijgen, gezien ook de verwijzing naar patient centric networks in de onderzoekstitel. Uit de voorlopige analyse van de onderzoeksresultaten blijkt, behalve de al genoemde resultaten, dat bij ruim 40 procent van de respondenten de innovativiteit van nieuwe ICT-ontwikkelingen niet actief op de radar staat. Op 10 juni komt expliciet de vraag aan de orde of dit een gevolg is van desinteresse, ondergeschikt belang of onvoldoende informatie en communicatie?

Symposium met expertsessies

Enkele van de vele vragen die door dit onderzoek worden opgeworpen, zijn aangestipt in dit bericht. Op 10 juni in Amsterdam behandelen we alle uitkomsten, veel meer vragen en diverse gerelateerde onderwerpen. Ook houden we expertsessies voor de deelnemers. Niet de usual suspects treden op als inleiders, maar juist mensen die anders tegen de materie aan kijken. Zoals een dwarsdenker als Joost Steins Bischop, die al jaren wekelijks in het Financieele Dagblad de ICT-wereld fileert en speciaal voor dit symposium een uitstapje naar de zorg maakt. Een andere spreker is Jennifer Op 't Hoog (Achmea), mede-auteur van het recent verschenen boek over briljante businesscases in de zorg. Bedrijfsmodellen waarbij patiënten aan het stuur zitten, zijn haar specialiteit. Deelnemers kunnen bij inschrijving ook zelf vragen stellen en onderwerpen agenderen. Zij gaan daarom naar huis met unieke, nieuwe kennis en inzichten

 

Samenvatting

Dit artikel geeft informatie over het onderzoek dat is uitgevoerd door EY/BoardRoom Zorg. In dit onderzoek is de strategische inzet van ICT en ‘patient centric networks’ onderzocht. De belangrijkste bevinding uit het onderzoek is dat ongeveer de helft van de respondenten wel degelijk een relatie ziet tussen de ICT-uitgave binnen een zorginstelling en de toegevoegde waarde voor deze organisatie. Toch vind maar 20 procent van deze groep mensen dat een ICT-organisatie invulling geeft aan de strategisch visie van een organisatie. Opvallend in het onderzoek, is dat 55 procent van de beleidsmakers en bestuurders in een organisatie vind dat de ICT een toegevoegde waarde heeft. Deze personen in het bedrijf kijken veel positiever naar hun eigen strategisch ICT-plan. De uiteindelijke hoofd-analyse van het onderzoek is als volgt geformuleerd; bij ruim 40 procent van de respondenten staat innovativiteit van de ICT-ontwikkelingen niet hoog in het vaandel.

 

Het onderzoek wat beschreven staat in dit artikel heeft betrekking op de module omdat het gaat over een strategisch ICT. In dit geval zijn de respondenten personen uit het bedrijfsleven en konden zij tijdens de enquete/interview (niet duidelijk), hun mening geven over het ICT-beleid binnen hun bedrijf. Een juiste invulling van de ICT-strategie kan een grote toegevoegde waarde voor een bedrijf hebben. Uit dit artikel blijkt dat niet iedereen het daarmee eens is.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Edukans adviseert op ICT in het onderwijs in Suriname

http://goingglobal.edukans.nl/nieuws/2063-edukans-adviseert-op-ict-in-het-onderwijs-in-suriname/

21 maart 2014 door Henrique te Kiefte

Nationaal Strategisch Beleidsplan voor ICT in het Onderwijs Minister Ashwin Adhin uit Suriname heeft op 13 februari 2014 het Nationaal Strategisch Beleidsplan voor ICT in het Onderwijs in ontvangst genomen. Edukans heeft samen met partners IICD (projectleider), free man management consultants en bureau Projekta hier een belangrijke bijdrage aan geleverd. Met dit beleidsplan heeft de Surinaamse overheid een duidelijk raamwerk om met behulp van ICT de kwaliteit van het basisonderwijs in Suriname te verbeteren.

Professionaliseringsslag 'Wij hebben vooral ingezet op de professionaliseringslag van de docenten ', stelt Dik Verboom, senior programma adviseur Edukans. 'De leerkrachten moeten worden bijgeschoold, dat begint bij de PABO's. Dat is de basis voor het slagen van het plan'. Mildred Klarenbeek, onderwijsspecialist Edukans vult aan: 'Het gaat niet alleen om kennis en het reproduceren daarvan, maar juist ook om de vaardigheden en houding van leerlingen, zodat zij toegerust worden om hun leven op een waarde(n)volle wijze vorm te geven. ICT is hierin ondersteunend, maak gedifferentieerd leren mogelijk naar niveau van het kind'.

Second Basic Education Improvement Programma Het Nationaal Strategisch Beleidsplan voor ICT in het Onderwijs is één van de componenten in het Second Basic Education Improvement Programma (2nd BEIP) van het Ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling (Minov). Door middel van ICT in het onderwijs zullen voor zowel leerlingen als leerkrachten onderwijsmogelijkheden worden vergroot.

STER-schoolsysteem Edukans werkt al jaren aan de verbetering van de kwaliteit van onderwijs. Dat is ook een reden waarom naar de onderwijskundige expertise van Edukans is gevraagd. Edukans hanteert het STER-schoolsysteem dat bevordert de algehele kwaliteit van de scholen. Een goede school is een school met een geschikt schoolgebouw, goede lesmaterialen, betrokken ouders en docenten. Ook is de organisatie in orde. Als de vijf pijlers in orde zijn, dan weet iedereen dat het een goede school met een hoopvolle toekomst is. Deze pijlers zijn herkenbaar in het Nationaal Strategisch Beleidsplan voor ICT in het onderwijs. Edukans heeft een aantal adviseurs in dienst die overheden en andere ngo's adviseren over het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs.

Edukans in Suriname Van 1994-2001 financierde Edukans een groot renovatieprogramma van scholen in Suriname. Sinds 2012 is Edukans betrokken bij advisering van het onderwijs in Suriname. Los van de kennis en ervaring die Edukans kon leveren, was het zeer de moeite waard om in een team van consultants te werken die ieder hun eigen specialisme hadden op het terrein van ICT (IICD), desk research en onderwijsinformatiesystemen (free man) en de Surinaamse samenleving en cultuur en empowerment (Projekta). Aan het advies is een intensief traject van consultaties vooraf gegaan met (hoofd)onderwijzers, zorgcoördinatoren, schoolinspecteurs, ouders, beleidsbepalende mensen van Minov, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven. Bij de eindpresentatie was iedereen uitgenodigd. Het was hartverwarmend om te zien hoeveel draagvlak er in de tussentijd ontstaan was!

 Samenvatting

Dit artikel geeft informatie over het onderzoek dat is uitgevoerd door EY/BoardRoom Zorg. In dit onderzoek is de strategische inzet van ICT en ‘patient centric networks’ onderzocht. De belangrijkste bevinding uit het onderzoek is dat ongeveer de helft van de respondenten wel degelijk een relatie ziet tussen de ICT-uitgave binnen een zorginstelling en de toegevoegde waarde voor deze organisatie. Toch vind maar 20 procent van deze groep mensen dat een ICT-organisatie invulling geeft aan de strategisch visie van een organisatie. Opvallend in het onderzoek, is dat 55 procent van de beleidsmakers en bestuurders in een organisatie vind dat de ICT een toegevoegde waarde heeft. Deze personen in het bedrijf kijken veel positiever naar hun eigen strategisch ICT-plan. De uiteindelijke hoofd-analyse van het onderzoek is als volgt geformuleerd; bij ruim 40 procent van de respondenten staat innovativiteit van de ICT-ontwikkelingen niet hoog in het vaandel.

 Het onderzoek wat beschreven staat in dit artikel heeft betrekking op de module omdat het gaat over een strategisch ICT. In dit geval zijn de respondenten personen uit het bedrijfsleven en konden zij tijdens de enquete/interview (niet duidelijk), hun mening geven over het ICT-beleid binnen hun bedrijf. Een juiste invulling van de ICT-strategie kan een grote toegevoegde waarde voor een bedrijf hebben. Uit dit artikel blijkt dat niet iedereen het daarmee eens is.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

APG kiest CGI als strategische ICT-partner voor applicatie services

http://www.cginederland.nl/nieuws/apg-kiest-cgi-als-strategische-ict-partner-voor-applicatie-services

Rotterdam, 11 februari 2014 -

CGI, de toonaangevende zakelijke en technologische dienstverlener, wordt strategisch partner van Nederlands grootste pensioenuitvoerder APG voor de levering van diverse applicatie services. CGI zal haar ruime IT-ervaring op het gebied van pensioenen en verzekeringen de komende jaren inzetten om APG te ondersteunen bij de realisatie van haar bedrijfsdoelstellingen. Het strategische partnership volgt op een lange en succesvolle samenwerking tussen beide bedrijven, bijvoorbeeld voor Co-Sourcing projecten en het IT modernization migratie project van het Bruto Netto Uitkeringssysteem. Het nieuwe contract heeft een initiële looptijd van drie jaar, met optie op verlenging van twee keer één jaar, en een minimale waarde van 10 miljoen euro per jaar.

Met een beheerd vermogen van zo’n 340 miljard euro beheert APG namens opdrachtgevende pensioenfondsen ruim 30 procent van alle collectieve pensioenen in Nederland en draagt daarmee zorg voor het pensioen van ruim 4,5 miljoen Nederlanders. CGI levert voor de pensioenuitvoerder de applicatie services voor de bedrijfsonderdelen APS, Rechtenbeheer (pensioenen), Loyalis (verzekeringen) en het Shared Services Centrum. Hiermee zal CGI APG ondersteunen bij het doorvoeren van verschillende transformaties met als uiteindelijke doel het verhogen van de efficiency en het verhogen van de executie kracht van de veranderingsprojecten.

Ron de Mos, General Manager en SVP CGI Nederland: “Binnen dit strategische partnership willen we echt een partner zijn voor APG; dit is in onze ogen de enige manier om daadwerkelijk toegevoegde waarde te bieden aan de klant. Bovendien is de financiële sector één van onze kernsectoren waarin we al vele innovaties hebben geleverd en waarop we ook de komende jaren zullen focussen. Het nieuwe contract is een resultaat van deze jarenlange inzet en de succesvolle samenwerking met APG. Ik wil APG dan ook graag bedanken voor het opnieuw in ons gestelde vertrouwen en kijk uit naar een nieuw succesvol project.”

Mark Boerekamp, COO van APG: “CGI beschikt over ruime IT-ervaring op het gebied van pensioenen en verzekeringen en heeft ons de afgelopen jaren op IT-gebied geholpen om goede resultaten te boeken. Zo hebben ze ons Bruto Netto Uitkeringssysteem van een uitbesteed mainframe succesvol gemigreerd naar een Unix-omgeving binnen de eigen organisatie. Dit is bekroond met een Computable Award. We kijken er dan ook naar uit om onze jarenlange relatie verder uit te bouwen.”

Over CGI CGI Group Inc, opgericht in 1976, is de op vijf na grootste onafhankelijke zakelijke en technologische dienstverlener ter wereld. Met ongeveer 68.000 professionals in kantoren en wereldwijde service centra in Amerika, Europa, Azië en Oceanië biedt CGI een uitgebreide dienstenportfolio waaronder high-end bedrijfs- en IT-consulting, systeemintegratie, applicatieontwikkeling en –onderhoud, beheer van infrastructuur evenals een breed scala van eigen oplossingen. De op jaarbasis berekende omzet van CGI is ongeveer $ 10 miljard met een geschatte orderportefeuille van ongeveer $ 19 miljard. CGI is beursgenoteerd op de TSX (GIB.A) en de NYSE (GIB) en is opgenomen in de FTSE4Good Index.

 Samenvatting

Dit artikel beschrijft het strategisch partnership tussen de technologische dienstverlener CGI en de pensioenuitvoerder APG. CGI gaat de levering aan APG van diverse applicaties services op zich nemen. Deze bedrijven hebben al eerder succesvolle samenwerkingen gehad, maar de komende jaren zal CGI de pensioenenuitvoerder ondersteunen bij het behalen van hun doelstellingen. Dit is op basis van een nieuw ondertekend contract.

CGI levert verschillende bedrijfsapplicaties op het gebied van pensioen. Hierdoor wordt APG ondersteund bij het doorvoeren van transformaties en zal dit uiteindelijke leiden tot een hogere efficiency.

De manager van CGI heeft laten weten dat zij binnen deze strategische samenwerking een echt toegevoegde waarde voor APG willen zijn en vertrouwen op een nieuwe succesvolle samenwerking. Ook de COO van APG heeft er alle vertrouwen in en is er van overtuigd dat CGI genoeg IT-ervaring heeft op het gebied van pensioenen, zodat zij succesvolle resultaten kunnen boeken.

Deze strategische samenwerking is een voorbeeld van outsourcen. APG kiest ervoor om een deel van het ICT-beleid uit te besteden aan CGI. Deze strategisch keuze zorgt ervoor dat APG efficiënter kan werken en hierdoor betere resultaten kan boeken. Het artikel past bij het thema ICT, omdat het een voorbeeld is van een ICT-beleid dat op een andere manier wordt ingevuld.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Koninklijke Wagenborg moderniseert ICT

http://www.computable.nl/artikel/bring_it_to_the_cloud_door_imtech_ict/5154550/5154001/imtech-ict-moderniseert-ict-wagenborg-met-hybrid-cloud.html

Capelle aan den IJssel, 12 mei 2014 – Scheepvaart- en transportonderneming Koninklijke Wagenborg levert voor elke vervoersvraag of logistieke uitdaging een oplossing. Het bedrijf biedt wereldwijd een totaalaanbod inclusief projectbegeleiding, materieel en mensen. Deze activiteiten stellen zeer hoge eisen aan de ICT-omgeving van Wagenborg. Om de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van deze omgeving ook op de lange termijn te waarborgen ontwikkelde Imtech ICT een strategisch ICT-plan, inclusief een tijdslijn. Dit plan vormde de basis voor de aanbesteding. Na een uitgebreid en grondig selectietraject koos Wagenborg voor een ontwerp van Imtech ICT: een nieuwe infrastructuur op basis van een FlexPod architectuur, bestaande uit bouwstenen van NetApp, Cisco en VMware.

De ICT-omgeving van Wagenborg ondersteunt de wereldwijde activiteiten centraal vanuit Delfzijl. De communicatie tussen de verschillende vestigingen, schepen, klanten, leveranciers en applicaties, zoals het financieel systeem, draait op deze infrastructuur. Dit geldt eveneens voor de zelfontwikkelde applicatie voor bevrachting, fleet- en crew management van de 180 schepen in de Wagenborg vloot. De bestaande omgeving voldeed niet meer aan de eisen op het gebied van uitbreidbaarheid, beschikbaarheid en flexibiliteit. Daarom vroeg Wagenborg Imtech ICT een strategisch plan voor een nieuwe ICT-omgeving te ontwikkelen. Naast de huidige activiteiten moest de nieuwe omgeving ook rekening houden met ontwikkelingen rondom BYOD, Het Nieuwe Werken en Disaster Recovery. Daarnaast had Wagenborg een goede analyse gemaakt van de mogelijkheden van cloud computing.

Het strategisch plan was de basis voor een Request for Proposal aan diverse leveranciers. Tijdens het selectieproces bleek dat het ontwerp van Imtech ICT het best aansloot op de wensen van Wagenborg. Dit betrof aspecten zoals performance en schaalbaarheid, maar had zeker ook betrekking op de beheersbaarheid van de omgeving. Wat betreft de integratieopties, van bijvoorbeeld de back-up software en beschikbaarheid van standaard tooling, had NetApp een duidelijke voorsprong op de andere oplossingen. Bovendien bood de combinatie van NetApp en Cisco UCS het beste toekomstperspectief. Bij groei kan Wagenborg de capaciteit, inclusief storage, eenvoudig uitbreiden. Dit vergroot het vermogen om te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen en groei, met minimale risico’s op downtime. Wagenborg creëert een hybride cloud infrastructuur waarmee ze de komende jaren kan profiteren van ‘the best-of-both worlds’: een betrouwbare eigen infrastructuur aangevuld met de flexibiliteit en kostenvoordelen van Cloud-infrastructuren.

Kees Bonthond, ICT-manager bij Wagenborg: “Samen met Imtech ICT hebben we onze infrastructuur en hardware compleet gemoderniseerd. Bovendien is de disaster recovery verbeterd, met externe uitwijk. Zo beschikken we over een betrouwbaar en schaalbaar fundament voor onze huidige en toekomstige activiteiten. Zowel bij het opstellen van het strategisch plan als bij de concrete invulling heeft Imtech ICT bewezen dat ze goed afgestemd zijn op onze organisatie en mentaliteit. Hun specialisten hebben de technische kennis en ervaring, maar kunnen ook goed omgaan met onze no-nonsense mentaliteit. We staan nu aan het begin van de gefaseerde uitrol en migratie. Ook dat proces doen we in nauwe samenwerking. Op die manier bouwen we intern de kennis op om de potentie van onze ICT-omgeving de komende jaren optimaal te benutten.”

Over Koninklijke Wagenborg

Als één van de oudste en grootste logistieke ondernemingen van Nederlands is Wagenborg altijd een pionier geweest. Ruim een eeuw na haar oprichting staat het familiebedrijf nog steeds voorop in haar vakgebied. Wagenborg is opgericht in 1898, heeft 3.500 medewerkers in dienst en voert het beheer over ongeveer 230 schepen, waaronder droge lading schepen, veerboten, offshore schepen en sleepboten. Additioneel biedt Wagenborg zware transport en hijsoplossingen, ongeveer 400 volumetrailers, 1.800 meter kade en 390.000m2 opslagcapaciteit. Met dit diverse pallet aan logistieke diensten creëert Wagenborg oplossingen voor elk logistiek probleem. Het woord ‘onmogelijk’ is hierbij vreemd. Met ruime ervaring, diepgaande kennis en hoogstaand materieel kan Wagenborg elke logistieke uitdaging aan; veilig en betrouwbaar. Wagenborg, sign of solutions!

Samenvatting

 Dit artikel verscheen in mei op de officiële website van het ICT-bedrijf Imtech. Het vermeldt dat de scheepvaart- en transportonderneming Koninklijke Wagenborg hun ICT gaan moderniseren. Dit bedrijf houdt zich bezig met vervoersvragen en logistieke uitdaging. Deze werkzaamheden stellen hoge eisen aan de ICT-voorziening. Imtech ICT ontwikkelde een nieuw strategisch ICT-plan voor Wagenborg, met als belangrijkste doel de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de ICT-omgeving te waarborgen.

Alle activiteiten, zoals communicatie tussen schepen en klanten, gaan via de ICT-infrastructuur en is hierdoor van groot belang voor dit bedrijf. Ook het financiële systeem draait hierop. Het oude systeem voldeed niet meer aan de eisen; uitbreidbaarheid, beschikbaarheid en flexibiliteit. Het nieuwe ICT-plan moest daarom ook aan deze eisen voldoen en daarbij ook rekening houdend met onder andere Het Nieuwe Werken. Het plan van Imtech sloot het beste aan bij het strategische beleid van Wagenborg.

 

Ook hier wordt een samenwerking beschreven op het gebied van strategisch ICT. Wagenborg laat de ontwikkeling van een nieuw ICT-infrastructuur over aan Imtech. Zij kunnen met hun specialistische kennis op het gebied van infrastructuren, een plan ontwikkelen dat voldoet aan de eisen die zijn gesteld. Ook dit is een voorbeeld van strategische ICT-outsourcing.